Now Reading
הגיע הזמן לדבר על זה: כל האמת על דיכאון אחרי לידה

הגיע הזמן לדבר על זה: כל האמת על דיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה הוא מצב אמיתי, שבדרך כלל לא מדברים עליו מספיק. למרות ששיעור הסובלות ממנו במדינות מסוימות בארה”ב עשוי להגיע ל-20%, ואף יותר במדינות אחרות בעולם, נראה שלעיתים קרובות פשוט משתיקים את התופעה. חשוב לדבר על דיכאון אחרי לידה ולהבין שאין במה להתבייש.

דיכאון אחרי לידה הוא דבר אמיתי שלא נעלם מעצמו. לפעמים, אנשים מתייחסים בזלזול לדיכאון אחרי לידה ומתבלבלים בינו לבין דכדוך (baby blues) – שנוטה להיעלם מעצמו. לא כך הדבר לגבי דיכאון אחרי לידה.

דכדוך לאחר לידה הוא תקופה שבה את חשה רגשנית מאוד ונוטה לבכות ולהתרגז בקלות. לרוב, פרק הזמן הזה נמשך בין עשרה ימים לשבועיים מייד לאחר הלידה, וכ-80% מהנשים חוות אותו. אצל רוב הנשים, הדכדוך הזה נעלם מעצמו, אך ישנן נשים שאצלן הדכדוך נשאר והופך לדיכאון אחרי לידה.

אם את סובלת מדיכאון אחרי לידה, כנראה שאת מרגישה עצב וריקנות, וכן עייפות וחוסר אנרגיות. תסמינים אפשריים נוספים של דיכאון אחרי לידה הם:

  • התקפי בכי ארוכים במידה חריגה
  • כעס ללא כל סיבה אמיתית
  • התרחקות מבן הזוג, מהילדים ומאנשים קרובים אחרים
  • הרגשה של חוסר חיבור לתינוק ואף מחשבה שהוא לא באמת שלך
  • חשש שתפגעי בתינוק
  • תחושות אשמה על כך שאת אמא גרועה או ספקות לגבי היכולת שלך לטפל בתינוק

כמו בסוגים אחרים של דיכאון, גם במקרה של דיכאון אחרי לידה התסמינים עשויים להיות קלים, חמורים או בכל עוצמה בין לבין.

דיכאון אחרי לידה משפיע על יותר נשים ממה שאת חושבת

אחת הטעויות הגדולות של נשים שסובלות מדיכאון אחרי לידה היא שהן חושבות שהן היחידות שחוות אותו. צורת חשיבה כזו מגדילה את הסיכוי שלך להרגיש כישלון על כך שיש לך דיכאון אחרי לידה, ולכן חשוב לנו לומר לך כבר עכשיו שאת לגמרי לא לבד. סלבריטאיות כמו כריסי טייגן, ריס ויתרספון, אדל וקארדי בי הן רק דוגמאות ספורות לנשים מפורסמות שחוו דיכאון אחרי לידה – ושיתפו זאת.

מחקרים שבוצעו על-ידי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מצאו כי אחת מכל 8 אמהות חדשות חווה תסמינים של דיכאון אחרי לידה, ושבאזורים מסוימים מדובר אפילו באחת מכל 5 אמהות חדשות. התפיסה הרווחת היא כי מדובר באחת מכל 7 נשים בעולם, ומחקר אחר אף מצא כי באסיה שיעור הדיכאון אחרי לידה אצל אמהות חדשות מגיע ל-65% ויותר.

בנוסף, רופאים רבים מאמינים שהיקף הדיווח על דיכאון אחרי לידה נמוך, כך שיש עוד נשים רבות שסובלות מדיכאון אחרי לידה אך אינן מאובחנות.

אין מה להתבייש בדיכאון אחרי לידה

כאילו שלא קשה מספיק ללקות בדיכאון אחרי לידה – נשים רבות גם מאשימות את עצמן על כך שפיתחו אותו. ייתכן שאת חושבת שזה שאת סובלת מדיכאון אחרי לידה הופך אותך לחלשה, או שאת מאכזבת את התינוק או המשפחה שלך.

חשוב לנו לעצור את צורת החשיבה הזו כבר עכשיו: נשים לא לוקות בדיכאון אחרי לידה כי חסר להן כוח רצון. מדובר בשילוב של גורמים רבים שאף אחד מהם אינו באשמתך. אחרי שאישה יולדת, רמות ההורמונים הקשורים להיריון (אסטרוגן ופרוגסטרון) צונחות בפתאומיות. השינוי ההורמונלי הקיצוני הזה ממלא תפקיד חשוב בהתפתחות דיכאון אחרי לידה. גם רמות ההורמונים של בלוטת התריס צונחות בתקופה הזו, ורמות נמוכות של ההורמונים האלו הן גורם ידוע נוסף לדיכאון.

עוד גורמים שעשויים לתרום להופעת דיכאון אחרי לידה הם:

  • חוסר שינה
  • הצפת רגשות בעקבות הגעת התינוק החדש
  • התאבלות על אובדן האדם שהיית לפני שהפכת לאמא
  • לחץ מהעבודה ומהבית לגבי ניהול כל ההיבטים של חייך
  • לחצים שאת מפעילה על עצמך (או שאחרים מפעילים עלייך) להיות אמא מושלמת
  • שינויים אחרים שמתרחשים בחיים במקביל ללידת התינוק

אפשר לטפל בדיכאון אחרי לידה

החדשות הטובות הן שלא תצטרכי להתמודד עם תחושת הדיכאון לאורך כל התקופה הקרובה. יותר מ-80% מהנשים הסובלות מדיכאון אחרי לידה מתגברות עליו לחלוטין, וכמו בכל סוגי הדיכאון, ככל שתתחילי בטיפול מוקדם יותר, כך תתגברי עליו מהר יותר. לכן, העמדת פנים שהכול בסדר היא לא רעיון טוב בכלל.

ישנן שלוש דרכים עיקריות לטפל בדיכאון אחרי לידה:

תעזרי לעצמך

ישנן נשים שמצליחות להתגבר על דיכאון אחרי לידה בכוחות עצמן, באמצעות שינוי של אורח החיים. בין היתר, מדובר בספורט ובשינוי התזונה, אבל אחד הדברים החשובים ביותר שניתן לעשות כדי לשפר את המצב הוא לישון יותר. ברור לנו שזה נראה בלתי אפשרי כשיש תינוק חדש, אבל תאמיני לנו שאת צריכה לגרום לזה לקרות. ברוב המקרים, המשמעות היא שתצטרכי לבקש קצת יותר עזרה, לעשות קצת פחות בבית ולהתמודד עם קצת בלגן וכביסה מלוכלכת.

עוד דבר שחשוב כמעט באותה מידה הוא לצאת ולהקדיש יותר זמן לעצמך. היפגשי עם חברות, צאי לסיבוב לשאוף אוויר, חזרי לעסוק בתחביבים שאת אוהבת כמו אומנות, מוזיקה או ריקוד – יכול להיות שזה כל מה שיידרש לך כדי להתגבר על תסמיני הדיכאון אחרי לידה ולהרגיש קצת יותר כמו עצמך.

רוב הנשים מעולות בלגרום לעצמן להרגיש אשמות, ולכן עלייך להזכיר לעצמך שאת זקוקה לזמן הזה כדי להיות אמא יעילה. כשלאמהות יש דיכאון אחרי לידה, התינוקות שלהן סובלים – ולכן להשאיר את התינוקת שלך עם מישהו אחר ולצאת להיפגש עם חברה זה אחד הדברים הכי טובים שאת יכולה לעשות בשבילה.

פני לטיפול מקצועי

טיפול פסיכולוגי הוא דרך מעולה להתגבר על דיכאון אחרי לידה. אם כבר יש לך פסיכולוג, חשוב להמשיך בפגישות ולא להפחית את הטיפולים לאחר הלידה. ייתכן שתגלי ששיחות עם פסיכולוג או עם עובדת סוציאלית יסייעו לך להכיר מנגנונים חדשים להתמודדות עם הדיכאון.

לעיתים קרובות, מספיק פשוט לדבר עם אמהות אחרות על דיכאון אחרי לידה. כך תגלי שאת לא האישה היחידה שאת מכירה שסובלת ממנו, תלמדי מאמהות אחרות אסטרטגיות שעזרו להן להתמודד עם המצב ותרגישי תחושת שחרור נפלאה. יש היום המון  קבוצות תמיכה לנשים שסובלות מדיכאון אחרי לידה – שווה לחפש קבוצה כזו באזור שלך.

טיפול תרופתי

אין שום צורך לפחד מתרופות נגד דיכאון. אין שום סטיגמה על נטילת משככי כאבים לכאב ראש, ונטילת תרופות נגד דיכאון לכאב נפשי היא בדיוק אותו דבר.

חשוב להתייעץ עם הרופא שלך, שיידע לרשום לך את התרופה המתאימה לך ביותר ואת המינון הנכון. אל תימנעי מתרופות נגד דיכאון רק בגלל שאת מניקה – יש מספר תרופות שבטוחות לשימוש גם בזמן הנקה.

דיכאון אחרי לידה הוא דבר כל כך נפוץ היום. אחת הסיבות לכך היא ההצפה של תמונות מושלמות-למראה של סלבריטאיות שמצליחות להיות אמהות ולהיראות מעולה – וגם לגרום לזה להיראות קל. אבל קשה להיות אמא, אפילו לסלבריטאיות. אל תסבלי בשקט: דברי על זה ומצאי דרכים להתגבר על הדיכאון כדי שתוכלי לחזור ליהנות מהאמהות.

הצגת התגובות (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.